avslut

Nu är andra veckan här nere i Indien avklarad. Vi avslutade med ett fjasko, för att tacka av studenterna som vi tillbringat hela veckan tillsammans med så bjöd vi på ett pinsamt, flummigt och mindte planerat framträdande om sverige och alla våra högtider. Vi tyckte nog att vi hade vart ganska så kreativa enda tills vi såg vad de indiska studenterna hade att bjuda på. Jag kan säga att det var tur att vi var först upp. de visade upp traditionella dräkter från alla Indiens områden, traditionella danser samt livemusik och mimik teater.

Tiden här går snabbt och jag kan inte fatta att det redan har gått två veckor. Vi börjar redan planera inför semestern som är om en månad. Jag har en bra rutt i kikarn, ska berätta om mina reseplaner senare.

Starkaste intrycken denna vecka har vart från stället som jag besökte i fredags. Jag var på ett hem för barn med HIV. Det var absolut inte sista gången jag satte min fot där. Stället saknar resurser, precis som många andra organisationer som arbetar med utsatta barn här nere. 50 barn sover, äter och går i skolan i en och samma byggnad belägen ute på landsbyggden, där lever de hela sitt liv isolerade ifrån samhället, utan familj eller släktingar. Det råder stor okunskap om HIV och aids i samhället, vanliga skolor vill inte ta emot dessa barn. Ända gången de är utanför området är när de en gång i månaden förhoppningsvis, om det finns pengar, gör utflykter av olika slag. Det finns behov och det finns planer på att bygga ut så att de kan ta emot ytteligare 50 barn men just nu måste pengar in. Omvårdnadskostnaderna för dessa bar är dyra och staten står endast för en femtedel av alla nödvändiga kostader, resten är bidrag och donationer.





Magen har faktist klarat sig fint hittils och det är jag jäkligt glad över! För er som oroat er =)
och innan jag avslutar så vill jag bara säga att alla där hemma kan känna sig trygg, för killen nedan är han som vaktar vår grind..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0